Sök:

Sökresultat:

47 Uppsatser om Vittne till uppstćndelsen - Sida 1 av 4

Jehovas Vittnen : elever med en annan trosuppfattning

Detta examensarbete har utförts som en examinationsuppgift i termin sju pÄ GrundskollÀrarutbildningen 1-7 vid Högskolan i GÀvle.Examensarbetets huvudsyfte var att ta reda pÄ hur man som blivande lÀrare pÄ bÀsta sÀtt bemöter en elev som Àr ett Jehovas vittne med hÀnsyn till bÄde elevens trosuppfattning och Lpo 94.Arbetet grundar sig pÄ litteraturstudier och intervjuer med lÀrare som har kommit i kontakt med Jehovas vittnen. En intervju har utförts med en lÀrare som sjÀlv Àr ett vittne.Första delen av arbetet bestÄr av inledning, metod och en kortfattad historiebeskrivning runt Jehovas samt vad ett Jehovas vittne Àr och vad som skiljer dem frÄn övriga samhÀllsmedlemmar.NÀsta del tar upp hur Jehovas vittnen ser pÄ skola och utbildning samt vad Lpo 94 föreskriver.I den sista och avslutande delen behandlas intervjuerna och dÀrefter följer diskussionen..

Jehovas vittnen och skolan

Ett av de stora svaren jag kommit fram till efter att ha skrivit denna uppsats Àr att Jehovas vittnen Àr olika. Det som kÀnns rÀtt och riktigt för ett vittne kan vara helt fel för ett annat. DÀrför kan man som lÀrare aldrig ta för givet att bara för att man lÀst om rörelsen, eller haft ett Jehovas vittne i klassen, sÄ vet man exakt vilka skolaktiviteter som Jehovas vittnen inte kommer att vilja vara med pÄ. Samtidigt sÄ bestÀmmer den styrande kretsen i Brooklyn, New York, hur vÀrldens vittnen ska agera i olika skolsituationer, vilka aktiviteter man som Jehovas vittne inte ska delta i och varför. Det finns alltsÄ generella regler för alla Jehovas vittnen vÀrlden över, men hur man tolkar dessa regler och hur strikt man vÀljer att följa dem varierar.I mÄnga fall sÄ stÀmmer Jehovas vittnens syn pÄ skola och undervisning mycket vÀl överens med den syn som Lpo-94 representerar, sÄ alla Jehovas vittnen borde kunna delta i de flesta undervisningssammanhang.

PersonsÀkerhet i rÀttsprocessen

Skulle du vÄga vittna, stÀlla upp och berÀtta om vad du sett och vet, om du visste att det skulle leda till hot eller andra ÄtgÀrder frÄn gÀrningsmannen? Det rÄder vittnesplikt i Sverige med ett fÄtal undantag. Vittnen utgör en viktig del i vÄrt rÀttsystem och de har ett stort ansvar. Det Àr viktigt att kunna informera ett vittne om vad för slags skydd under en rÀttsprocess som Àr tillgÀngliga om en hotbild skulle föreligga. Som vittne kan man vara vÀldigt utsatt för pÄtryckningar av olika slag och hur dessa kan förebyggas och reduceras framkommer i denna rapport.

Anonyma vittnen: i brottsmÄlsprocessen

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur anonyma vittnesmĂ„l fungerar i Sverige. Kan ett vittne enligt gĂ€llande lag vara anonym i en brottmĂ„lsprocess? Om inte, Ă€r dĂ„ ett system med anonyma vittnesmĂ„l nĂ„got som kan vara aktuellt. I arbetet har jag Ă€ven undersökt hur anonyma vittnesmĂ„l behandlas utanför Sverige och frĂ€mst enligt Europakonventionens reglering. Även vittnesskyddet för vittnen som kĂ€nner sig hotade eller Ă€r rĂ€dda för repressalier i samband med en brottmĂ„lsprocess Ă€r kort belyst i arbetet.

Förhörsteknik : Vittnesaspekten

Polisen i Sverige ligger mÄnga Är efter sina kollegor framförallt i England och USA nÀr det gÀller att anvÀnda sig av psykologiska kunskaper nÀr man hÄller förhör. Vittnesutsagan och vad man fÄr fram för uppgifter Àr till mÄngt och mycket beroende av förhörsledarens kompetens och kunskaper. Trots att förhöret Àr en sÄ viktig del av bevissÀkringen i en utredning Àr det en vÀldigt försummat del av arbetet inom polisen. Anledningen till att vi har valt att fördjupa oss i Àmnet vittnesförhör och vittnespsykologi Àr att vi genom denna rapport förhoppningsvis kan fÄ en inblick i hur man kan bli en bra förhörsledare. Hur man genom kunskaper om hur en mÀnniska fungerar och varför man reagerar pÄ vissa sÀtt kan lÀra sig att bemöta vittnen och personer man ska förhöra pÄ ett bra och givande sÀtt.

Fördomar i förhörssituationer med vittnen

Fördomar Àr nÄgot vi alla har och delvis behöver för att kunna fungera i vardagen. Genom fördomar skapar vi en ordning i tillvaron som leder till att vi inte behöver ta in all information i varje given situation, detta vore nÀstan omöjligt med hÀnsyn till begrÀnsningarna i vÄrat kognitiva system. I denna rapport vill vi undersöka hur dessa fördomar pÄverkar vittnens bedömning av en situation eller hÀndelse och de som Àr inblandade. DÄ vi omedvetet anvÀnder vÄra förutfattade meningar och tidigare erfarenheter för att tolka vÀrlden omkring oss, gÄr det att misstÀnka att det Àven pÄverkar vittnesutsagor. I rapporten har vi anvÀnt oss av fyra stycken studier om vittnen till vÄldsbrott, tre stycken intervjuer med erfarna poliser, kurslitteratur i tillÀmpliga delar samt annan litteratur.

Vittne i terapi : Hur psykoterapeuter inom barnpsykiatrin upplever möten med barn, ungdomar och familjer, tillhörande Jehovas Vittnen

Fem psykoterapeuter, med blandad grundutbildning, pÄ en barnspsykiatrisk klinik i Blekinge, har intervjuats. Syftet har varit att undersöka vilka erfarenheter och upplevelser psykoterapeuterna har av att möta barn, ungdomar och familjer, tillhörande Jehovas Vittnen, i barnpsykiatrin. Jehovas Vittnen Àr ett trossamfund som finns över hela vÀrlden. Det Àr en tro som dikterar tydliga och strÀnga levnadsvillkor för sina medlemmar och som inte deltar i övriga samhÀllets förekommande traditioner. I intervjuerna har samtliga terapeuter upplevelser av att det Àr svÄrare att utmana och skapa förÀndring i dessa fall. Utmanandet av ett system dÀr man lever reglerad utifrÄn en tro som Jehovas Vittnen, upplevs bekymmersamt.

NÀr ett Jehovas vittne avsÀger sig blodtransfusion - Etiska problem som kan uppstÄ hos vÄrdaren vid en livsavgörande situation

Samfundet Jehovas vittnen avsÀger sig blodtransfusion pÄ grund av sin religiösa tro. SjukvÄrden stÀlls inför etiska problem nÀr det uppstÄr en situation dÄ patienten behöver blodprodukter. För vÄrdaren uppstÄr etiska konflikter mellan viljan att rÀdda liv, medicinska och juridiska aspekter samt patientens autonomi. Syftet med vÄr uppsats Àr att belysa de etiska problem som vÄrdaren kan möta i sjukvÄrdspraxis. Metoden som anvÀnts Àr en kvalitativ litteraturstudie och bygger pÄ fyra vetenskapliga artiklar och en avhandling.

Är vi trygga i rĂ€ttsprocessen? : Centrala aspekter av vittnesstödet utifrĂ„n vittnens, mĂ„lsĂ€gandens samt Brottsofferjourens perspektiv

Att vara vittne eller mÄlsÀgande, Àr en pÄfrestande process. Att utsÀttas för brott vÀcker olika kÀnslor hos den drabbade t.ex. rÀdsla och ilska. NÀr ett brott polisanmÀls startar en lÄng rÀttsprocess för att utreda vad som hÀnt. För att hjÀlpa vittnen och mÄlsÀganden att hantera den jobbiga situationen finns vittnesstödet för att bidra med information och stöd.

JÀrnrör, jakt och grÀv : En analys av begreppet mediedrev med utga?ngspunkt fra?n Expressens publicering av SD-filmen

Den ha?r uppsatsen behandlar begreppet mediedrev och dess olika innebo?rd. Att bena?mna en stor medieha?ndelse som ett mediedrev a?r sa?llan oproblematiskt och genom att go?ra det riskerar man att bagatellisera gediget journalistiskt arbete. Samtidigt a?r begreppet en marko?r fo?r hur kommersialiseringen av medier pa?verkar journalistiken.

Är förhör via chatt polisens framtida praxis för mer korrekta vittnesuppgifter?

Syftet med studien var att undersöka skillader mellan förhör via chatt och som förhör ansikte mot ansikte. Evenuella skillnader mellan kvinnor och mÀn undersöktes ocksÄ. I studien deltog 64 deltagare varav 32 mÀn och 32 kvinnor. Deltagarna var 19 till 32 Är (M= 22,89, SD= 2, 92). Deltagarna fick bevittna ett brott via en videosekvens och sedan genomgÄ ett förhör, antingen ansikte mot ansikte eller via chatt.Förhörsteknikerna gav likvÀrdiga resultat vad gÀllde desinformationseffekt och antal korrekta vittnesuppgifter.

Maria Magdalena : Jesu hustru, apostel eller synderskaEn jÀmförande studie av framstÀllningar av Maria Magdalena

Detta Àr en fallstudie dÀr vi har tittat nÀrmare pÄ en specifik mÄngkulturell F - 6-skola, vad de har för handlingsplan för bemötandet av andrasprÄkselever och vad skolans lÀrare har för strategier för inkluderingen av dessa elever. Vi har genomfört intervjuer med totalt elva informanter, bland annat klasslÀrare, rektor, modersmÄlslÀrare och sprÄkstödslÀrare för att söka svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Skolan i frÄga Àr mÄngkulturell och erbjuder andrasprÄkseleverna mycket stöd. Resultatet i vÄr studie visar pÄ att modersmÄlsundervisningen Àr av stor vikt vid andrasprÄksinlÀrning, det arbetar skolan hÄrt för. De satsar mycket resurser och tid pÄ sprÄkstöd, modersmÄlsundervisning och förÀldrakontakt.

08/21/2013 : En framingstudie av nyhetsrapporteringen kring gasattacken i Syrien

Denna uppsats har underso?kt hur tre globala nyhetskanaler, Al Jazeera English, CNN international och Russia Today English rapporterar om den pa?sta?dda gasattacken i Syrien den 21:a augusti 2013. Syftet var att underso?ka och identifiera vilka frames som respektive kanal anva?nder sig av samt hur de behandlar uppsatsens tre fra?gesta?llningar, A) Vad har ha?nt? B) Vem a?r ansvarig? och C) Hur bo?r man agera?. Studien har utga?tt ifra?n tidigare forskning och teorier om begreppet framing och dess olika variationer sa? som generic/issue specific, visual framing etc.

Vokalkvalitet och duration hos diftonger i benadiri och nordsomaliska

I beskrivningar av somaliska noteras i vissa kontexter en dialektal variation i vokalkvalitet och duration mellan sydsomaliska (benadiri) och nordsomaliska. Modersma?lstalare av somaliska bekra?ftar noterade dialektala skillnader i vokalkvalitet och duration, och anser att det finns en possessiva?ndelse pa? benadiri eey vilken skiljer sig fra?n den nordsomaliska motsvarigheten ay.Underso?kningen syftade till att ta reda pa? om och pa? vilket sa?tt vokalkvalitet och duration varierar, i diftongen ay i de somaliska dialekterna sydsomaliska (benadiri) och nordsomaliska. Studien begra?nsades till ma?tning av vokalkvalitet och duration i possessiva?ndelsen -ay.

Ack VÀrmeland, du sköna : Före detta Jehovas vittnen berÀttar, om deras vÀg fram till avhopp, och livet efter

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka vad som leder till att man lÀmnar en verklighet, för att trÀda in i en annan. För att undersöka detta har fem före detta medlemmar av Jehovas vittnen intervjuats. För att belysa deras berÀttelser har flertalet teorier och tidigare forskning presenterats och anvÀnts i analysen. Anledningarna till att intervjupersonerna lÀmnat församlingen har varit ifrÄgasÀttanden som satts igÄng pÄ antingen intern- eller extern nivÄ. PÄ intern nivÄ rör det sig om vÀrderingar i församlingen som inte stÀmt överrens med individens egna, eller levnadssÀtt efter hÄrda krav inom församlingen.

1 NĂ€sta sida ->